Bergen Stressmestringssenter

BSMS

Hva er stress?

Hva er stress? 

Stress er en fysisk respons på en utfordring – ofte en forandring. Det er en biologisk respons som er medfødt, som både dyr og mennekser er utstyrt med for at vi skal kunne tilpasse oss til omgivelsene. Stress er også en forsvarsmekaniske som skal beskytte oss mot farer som oppstår, og er derfor helt nødvendig for at både mennesker og dyr skal kunne overleve.

I 1930 introduserte Dr. Hans Selye begrepet “kamp – flukt reaksjon” som gav oss en forståelse av hva som skjer med oss når stress oppstår. Gjennom evolusjonen er vi programert til å reagere stort sett på samme måte i forhold til alle typer stressfaktorer. Det som skjer er at vårt sympatiske nervesystem kommer i full alarmberedskap og stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol strømmer ut i blodsirkulasjonen. Vi blir mer årvåken, konsentret og oppmerksom. Pupillene utvider seg, hjerte og pusten går fortere, vi svetter mer, blodtrykket øker, konsentrasjonen av sukker og fettstoffer i blodet stiger og musklene strammer seg. Kroppen og hode er nå klar for handling – for kamp eller flukt. Det som er interessant er imidlertid at kroppen og hode vårt skiller ikke på hva som er en reell faresituasjon eller hva som er en tenkt situasjon. Den største trusselen vår er ikke av ytre faktorer, men de påkjenninger og stress som oppstår på grunn av tankene våre, det mentale stresset.

Tankene våre utgjør således den største belastningen for oss og ikke nødvendigvis enkelt hendelser som skjer i livet vårt. Gjennom det vi tenker“sparker” vi i gang stressreaksjonen vår, også når vi ikke har behov for det. Ved for eksempel kronisk stress er vårt alarmsystem i konstant beredskap, og etterhvert skal det også mindre og mindre stimuli til for at alarmen utløsesStress blir en måte å leve på, selv små utfordringer vil sette i gang “stresspiralen” og kroppen vår blir hele tiden utsatt for stesshormoner. Hvis disse stresshormonene ikke blir brukt slik de skal, til en fysisk respons som utløses, så kan de påføre oss skade. Den akutte stressreaksjonen som skal hjelpe oss til å overleve, blir ironisk nok i verste fall det som til slutt tar liv av oss.

Stress_Thinkstock

Stress som positive drivkrefter

Stress er selvsagt også positivt. Det kan vi for eksempel se når idrettsutøvere skal gjennomføre en viktig øvelse og må mobilisere krefter, eller hos studenter som skal opp til eksamen og trenger å være konsentrert og fokusert.Her mobiliserers stress som en positiv ressurs og en drivkraft for å gjennomføre en oppgave. Det nyttige stresset er av kortvarig art, og du opplever å ha en viss form for kontroll. Det lystbetonte stresset er ofte en berikelse for oss. Det setter farge på tilværelsen, vi føler oss til stede, er kreativ og levende. Ja faktisk kan stress være gledesfylt og helsefremmende.

Når er stress farlig?

Som vi har sett er stress helt nødvendig for oss for at vi i det hele tatt skal kunne overleve eller for at vi skal kunne prestere og gjennomføre oppgaver. De fleste som opplever stressbelastende hendelser, enten ved å føle seg truet, eller på annen måte er i mangel av kontroll en periode, vil finne tilbake til “normaltilstanden”  når faren eller prestasjonen er over og oppgaven gjennomført.

Sykdom oppstår først når forsvarsmekanismen vår ikke “slår seg av” igjen, men blir værende aktiv over tid. Dette skjer blant annet ved at tankene våre om en situasjon er aktiv lenge etter noe har skjedd, men også faktisk før noe skjer. Vi grubler over det som har vært, hva som skulle vært annerledes, hvorfor noe skjedde osv, eller vi bekymrer oss for hva som kan skje. Vi har tankene våre i fortid eller fremtid mer eller mindre hele tiden.

Tankene våre blir på så måte en stressbelastning, som kan være svært ødeleggende for oss, og over tid gjøre oss alvorlig syke. 

Negativt stress

Når stressfaktorene er usedvanlig stor, for eksempel ved et stort fysisk eller pyskisk traume som ved ulykke, alvorlig sykdom, psykisk og fysisk vold eller tortur, kan det føre til en sterk stressreaksjon. Denne reaksjonen er å mange måter en normal reaksjon på en unormal situasjon og kan vedvarer lenge etter at selve hendelsen er over. Som regel vil man ved hjelp av lokale kriseteam få hjelp til å bearbeide stressreaksjoner som oppstår ved slike hendelser, for å forhinde at man utvikler post traumatisk stress. 

Den mest vanligste formen for negativt stress i dagen samfunn er den kroniske typen - vi får ikke fred. Når kravene til oss selv eller opplevde krav påført av andre, vedvarer, og vi har følelsen av å ikke mestre situasjonen, er vi i en pågående kamp – flukt reaksjon. Vi utvikler en stressfremkallende livsstil, både i privatlivet vårt, på skolen eller på jobben. På mange måter kan en si at vår kroniske beredskapstilstand er blitt til et adferdsmønster eller væremåte for oss.

Det som i hovedsak kjennetegner det negative stresset er opplevelsen av mangel på kontroll over en situasjon, vanligvis en forandring. Men det kan også ha utviklet seg til å bli en vedvarende følelse over å ikke ha kontroll i eget liv, fra helt små ting til mer komplekse problemstillinger. Derfor kan det som virker å være hyggelig og enkelt, for noen, være stressfremkallende for andre. Her er variasjonene mellom oss store.

Det som imidlertid er felles for oss er at negativt stress over tid utgjør en stor belastning for hele organismen, det tærer på overskuddet vårt og gir oss en redusert livs -og arbeidskvaltiet.

Oppleves stress likt for alle?

Nei, definitivt ikke. Hvordan vi plages av stress henger sammen med hvordan vi selv ser det, og måten vi tar det på. Vår egen innstilling og sinnsstemning bestemmer hvordan vi opplever situasjonen i øyeblikket. Dette igjen kan være biologisk betinget, men det kan også handle om våre tidligere erfaringer i livet. Allerede som barn utvikles vårt reguleringssystem gjennom at vi mottar sensitiv og utviklingsstøttende omsorg. I mangel på feks beskyttelse og trøst som barn, kan hjernens reguleringsapparat bli redusert eller svekket. Stress i seg selv trenger således ikke være et problem, men vår manglende evne til å møte og håndtere stress er det som er problemet.

Symptomer på stress

Stressopplevelsen vi har er avhengig av vårt ståsted – vår mentale tilstand. Når vi velger å stopper opp, er avhengig av vår legning, vårt syn på livet og vår livssituasjon. Noen ganger går det så langt at kroppen bare sier stopp for oss, etter å ha prøvd å gi signaler om overbelastning i lang tid. Vi har ikke lenger noe valg – vi må ta oss selv på alvor. Derfor er det viktig å ha kjennskap til hvordan kroppen vår fungerer og hvordan den signaliserer stressbelastninger for oss, før vi blir alvorlig syke.

Under kan du lese om noen av symptomene som er relatert til stress, men det understrekes at disse symptomene også kan være av fysisk karakter, slik at det alltid vil være viktig å får symptomene vurdert hos medisinsk kompetanse, eventuelt fastlegen.

Fysiske symptomer / kroppens signaler:

  • Muskelspenninger / smerter / anspenthet
  • Tretthet / søvnløshet / søvnvansker
  • Hodepine
  • Hjertebank / pustebesvær / brystsmerter
  • Svimmelhet / skjelvinger
  • Mageproblemer, magesmerter, diare, hyppig vannlating
  • Overvekt / undervekt
  • Vekttap / vektøkning
  • Indre uro / manglende konsentrasjon
  • Hyppige infeksjoner / nedsatt immunforsvar
  • For mye / for lite energi
  • Nedsatt sexlyst

Psykiske symptomer / emosjonelle tilstander:

  • Nedsatt hukommelse
  • Rastløshet / irritasjon / aggresivitet
  • Nervøsitet / angst / panikk
  • Tankekjør / tankespinn
  • Nedsatt humor / lite glede / tomhet
  • Meningsløshet / oppgitthet / manglende motivasjon og fokus
  • Tristhet, depresjon og sammenbrudd
  • Utbrenthet

Adferdsmessige symptomer / oppførsel:

  • Sosial tilbaketrekning / isolering
  • Aggresjonsutbrudd / vold
  • Overdreven medikamentbruk
  • Stoff eller alkoholproblemer
  • Vektproblemer, overvekt/undervekt
  • Impulsivitet / ADHD lignende symptomer
  • Utmattelse

Hva kan vi tilby?

Vårt faglige fundament bygger på Mindfulness som et levesett og livsstil, men også som metode for stressreduksjon. Det handler om å være oppmerksom tilstede både i eget liv, men også i vårt arbeid med mennesker.  Vi har fokus på at hvert menneske har de ressurser som trengs for å få det liv de ønsker, og vi har tro på at vi gjennom felles fokus, samarbeid og innsats, kan bistå mennesker på deres livsvei. Vår holdning til livet er å leve i øyeblikket, ta med oss ressursene i våre erfaringer fra fortid, og la resten gå. Fremtiden ligger der foran oss, valg og muligheter, bygget på verdier og vår identitet, det som gir mening, tilhørighet og visjon.

I vårt arbeid har vi ulike innfallsvinkler, vi gjør bruk av ulike teknikker, modeller og metoder ut fra menneskers ulike behov, ønsker og bestilling.

Vi tilbyr både en til en timer, familie og parterapi, grupper tilbud samt kurs og opplæring. Vårt tilbud strekker seg fra privatpersoner (ungdom og voksne) til ansatte, ledere, organisasjoner og bedrifter. Trykk her for mer informasjon

Vi har over 20 års erfaring i arbeid med mennesker, som vi bruker i kombinasjon med vår formelle kompetanse.

Se nærmere om Om oss.

 

 coaching-1